84069
Książka
W koszyku
49 idzie pod młotek / Thomas Pynchon ; przełożył Piotr Siemion. - Wydanie I. - Warszawa : ArtRage, 2024. - 191, [9] stron ; 22 cm.
(Cymelia)
Arcydzieło, które przetrwało kres postmodernizmu, powieść uznawana powszechnie za najbardziej przystępną spośród zawikłanych, przedziwnych dzieł Thomasa Pynchona. o śmierci Pierce’a Inverarity’ego, byłego kochanka i potentata na rynku nieruchomości, Edypa Maas zostaje wykonawczynią jego testamentu. Wkrótce zostaje w tej misji wciągnięta w paranoiczną plątaninę spisków, zagadek i symboli rozległych jak cała Kalifornia. Czy naprawdę odkrywa przy tym obejmujący cały kraj i setki lat spisek? Podróżując po Kalifornii wczesnych lat sześćdziesiątych, Edypa poznaje też całą galerię fascynujących postaci – od prawicowego historyka, po byłego aktora, z którym wplątuje się w romans – a przecież w tle czyha też psychiatra przepisujący gospodyniom domowym LSD, aktorzy z eksperymentalnego teatru okrucieństwa i konający marynarz z San Francisco. W "49 idzie pod młotek" Thomas Pynchon zaprasza czytelnika do czegoś więcej, niż tylko literackiej gry z narratorem, światem przedstawionym i samym sobą. Czytając tę powieść, mamy wrażenie, że miejscami szydercza, przejmująca wizja jej autora dotyczy dzisiaj nas wszystkich – mieszkańców globalnej ponowoczesności. (Z okładki).
40 lat temu ukazał się polski przekład powieści Thomasa Pynchona z 1965 r., w którym tłumacz Piotr Siemion przenosił świat postmodernistycznej Kalifornii do Polski ery generała Jaruzelskiego. Było to karkołomne zadanie, ale efekt okazał się bardzo udany. Teraz dostajemy przejrzany przekład i możemy z zaskoczeniem odkryć, że po latach żyjemy w świecie Edypy Maas, która próbuje rozwikłać zagadkę tajnego systemu komunikacyjnego Trystero. Co ma wspólnego postać z XVI w., rysunek trąbki pocztowej z tłumikiem i ŚMIETNIK? „Pod hieroglifami ulic kryło się transcendentne znaczenie – albo martwa ziemia”. Thomas Pynchon, wykorzystując konwencję thrillera, wyprowadza czytelników w pole, intrygi pozostają bez rozwiązania, ale same poszukiwania Edypy są fascynujące. [...] (Justyna Sobolewska, 3 IX 24, polityka.pl)
Opublikowana w 1966 roku powieść to druga praca w dorobku Pynchona - wydana trzy lata po debiutanckiej "V.". Pisarza kwalifikowanego do nurtu "realizmu histerycznego", w którym inspiracje klasyczną prozą spotykały się z postmodernizmem, thrillerem i powieścią kryminalną. Przy użyciu różnorodnych narzędzi, pozornie niespójnych, nieprzystających do siebie, Pynchon malował obraz Ameryki kryzysu tożsamości, niepewnej - choć potężnej - uginającej się pod ciężarem dóbr materialnych, jakie wytwarza, konformistycznej i ideowo zbankrutowanej. Pod powierzchnią pełni życia buzują tajemne i mroczne siły, nic nie jest takie, jakim się zdaje. (www.pap.pl/aktualnosci/thomas-pynchon-najslynniejszy-niewidzialny-pisarz-0).
Status dostępności:
Wypożyczalnia Główna
Wszystkie egzemplarze są obecnie wypożyczone: sygn. 82-3 (1 egz.)
Strefa uwag:
Uwaga ogólna
Tytuł oryginału: The crying of lot 49, 1965. Przekład 1984, przejrzany i uzupełniony, 2024.
Recenzje:
Pozycja została dodana do koszyka. Jeśli nie wiesz, do czego służy koszyk, kliknij tutaj, aby poznać szczegóły.
Nie pokazuj tego więcej